“Don’t you never ever, ever loose your smile!”

“Don’t you never ever, ever loose your smile!”

Een schuimende kop Galão  (koffie verkeerd) met een heerlijke bolo de arroz (rijst muffin) glimlachen mij tegemoet.  Eus kijkt mij glunderend aan. Samen genieten we van de zon op een terras in Lagos. Joy krult zich op onder ons in de schaduw. Dan komt een gedrongen jonge vrouw met donkere heldere ogen doelgericht op ons af. “Mag ik jullie even storen?” “Maar natuurlijk”, antwoord ik nieuwsgierig. “ Ze kijkt ons indringend aan en haar mondhoeken krullen naar boven. “Het is zo’n mooi beeld, jullie drieën stralen joy uit, en houden van elkaar.” Onze mond valt open, kent ze ons? Dan gaat ze verder; “Ik heb een boodschap voor jullie, die je wellicht wilt horen.”Wij knikken driftig, nog nieuwsgieriger geworden en vermoedend dat ze Jehova getuige is. Dan komt er een serieuze glans over haar anders zo vrolijke gezicht. ”Will you never, ever, ever,ever,ever,ever loose your smile!”

Dienst verlenen en ontvangen

Zo plots als ze gekomen is, vertrekt ze weer nadat ze ons een kus op beide wangen en voorhoofd heeft gegeven. Eus slikt. Haar woorden raken ons. Net nu wij volop genieten van een nieuw seizoen met fijne gasten, die ons een continue smile bezorgen, hebben wij achtereenvolgens op verschillende manieren teleurstellingen te verwerken van mensen die ons service verlenen of verleenden. Zo past het ABN AMRO verhaal in een reeks van meerdere voor ons uiterst verbazingwekkende ervaringen in het ontvangen van diensten

Pennywise, poundfoolish

Zo is ons inmiddels duidelijk geworden dat andere mensen of instanties er een andere missie of (gebrek aan) ethische normen er op na houden. Sommige ondernemers/ dienstverleners zijn slechts bezig met eigenbelang, geld en spielerei. Helaas vergeten ze dat ze daarmee de verkregen goodwill van hun klanten op het spel zetten. Erg dom, ‘pennywise, poundfoolish’. Mijn ervaring is dat als er iets niet klopt in een (zakelijk) contact ik mij onrustig voel, het me onnodig bezig houd, en in het slechtste geval ik me enorm irriteer. Als een verstandhouding klopt, geeft het mij rust.

Betrouwbaar en transparant

Voor betere inzage vraag ik een vriendin, expert op het gebied van Customer Service en gewend aan onderhandelen met zakelijke contacten. “Welcome to he world,” zegt ze opgewekt met een smile, “door dit soort akkefietjes heb ik veel werk”. Deze hobbels zijn er om jullie missie en manier van opereren te versterken, maar je niet van je koers te laten leiden. Betrouwbaar en transparant is jullie handelsmerk, houd dat vast. En sta voor je idealen!” Wat een geweldig advies. Als je leeft zoals wij in een Utopia van goedwillende mensen, waar synergie en verbinding de boventoon voeren, voelt een wereld louter gericht op eigenbelang als een andere planeet  .

Ieder mens is anders

De boodschap van de mevrouw blijft doorklinken en ineens zie ik ook de gelijkenissen met autorijden. Koersen door het platteland of op een snelweg gaat mij beter af dan door het drukke Portimao. In de stad moet je goed door je vooruit, in je zij- en achteruitkijkspiegels kijken. De een neemt voorrang terwijl die dat niet heeft, of plots steekt iemand over vanachter een geparkeerde auto. Net zoals mijn vriendin zegt; “ Wees alert, neem signalen serieus.” Door welwillendheid en te goeder trouw hebben we voortekens over het hoofd gezien. Inmiddels toch ‘boertjes van buten’ geworden? Nee, wij maken de fout er te veel van uit te gaan hoe we zelf reageren en handelen, maar ieder mens is anders.

Een zakelijke deal met persoonlijke aanpak

Als kroon op deze levensles, zijn we bezig met de afronding van een zakelijke deal met een persoonlijke aanpak. Het perceel boven ons was te koop. Los van ons huis mag er niet op gebouwd worden. Er staat veel eucalyptus en bosschage. Onze buurman, eigenaar van het top restaurant in Monchique, was samen met ons geïnteresseerd. Met zijn  drieën hebben we op elkaar afgestemd en zijn tot een deal gekomen. Wij kopen de grond voor een X bedrag plus dat de vriendelijke eigenaar van dit stuk land een week bij ons verblijft zodat we ook samen de deal kunnen vieren in het restaurant. Het gebied achter ons huis en rondom de bron die wij delen met de uitbater, gaat zo verschoond blijven van eucalyptus, en er zijn meer mogelijkheden tot bouw op onze grond. Voor alle drie een win-win situatie.

Missie met een smile

Weer een mooie les in ons blijven focussen op de mooie verbinding in ons werkende en privé leven en ons eigen koers te blijven varen ondersteund door onze zes V’s; Vertrouwen, Vreugde , Verbinding, Vrijheid, Veiligheid en Vernieuwing. Mochten er nog teleurstellende wissewasjes op ons pad komen; we never ever loose our smile

Welke mensen bezorgen je een glimlach en welke kopzorgen? Hoe kun jij daarin je eigen koers blijven varen zodat je ‘never ever loose your smile’?